4Risk

Odwiedzona przez Ciebie strona internetowa korzysta z tzw. cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Zamknij komunikat.

Strona główna » Aktualności » Sportowy samochód zabytkowy – w jaki sposób go zarejestrować?

Sportowy samochód zabytkowy – w jaki sposób go zarejestrować?

24-01-2017

Aby zarejestrować samochód sportowy jako zabytek, musi on spełnić szereg wymogów. W przypadku aut biorących udział w rajdach i wyścigach bywa to trudne, gdyż auta te ulegają częstym wypadkom. Jeśli jednak jest się właścicielem zadbanego auta sportowego sprzed lat, warto poznać kiedy można zarejestrować je jako zabytkowe.

Zabytkowy samochód w polskim prawie

W Polsce nie obowiązują jednoznaczne kryteria przyznawania pojazdom statusu zabytków. Żółte tablice rejestracyjne może otrzymać auto, które ma minimum 25 lat. W przypadku samochodów kolekcjonerskich wymagany wiek pojazdu jest jeszcze wyższy i wynosi 30 lat. Dodatkowo auto nie może być produkowane od przynajmniej 15 lat. Musi natomiast składać się z minimum 75% oryginalnych części. Przepisy te wydają się dość jasne, jednak praktyka pokazuje, że nawet bardzo stare pojazdy nie otrzymują statusu zabytków. Dzieje się tak zwłaszcza, gdy rzeczoznawca nie jest w stanie określić dokładnego roku produkcji pojazdu. W takiej sytuacji niemożliwe może okazać się nawet wydanie tak zwanej „białej karty”.

Sprawę komplikuje ponadto fakt, że kryterium wieku nie jest obowiązujące, gdy o wydanie żółtych tablic rejestracyjnych wnioskują właściciele pojazdów z nietypowymi rozwiązaniami technologicznymi bądź aut, którymi poruszały się znane osobistości. Spełnienie jednego z tych kryteriów sprawia, że nawet auto mające mniej niż 25 lat może zostać uznane za zabytkowe.

Rejestracja pojazdu jako zabytkowy krok po kroku

Zwykle samochody sportowe, które mogą być zarejestrowane jako zabytki, można kupić za granicą. Nabywcy klasycznych samochodów sportowych z zagranicy są zwolnieni z podatku VAT, ale zwolnienie obowiązuje dopiero po wypełnieniu druku VAT-25. Zwolnienie dotyczy jedynie tych samochodów, które sprowadzono z jednego z państw Unii Europejskiej. Poleca się kupować zabytkowe, sportowe auta w Wielkiej Brytanii, gdzie właściciele mają możliwość wykupienia dla pojazdów specjalnych polis https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/classic-car- insurance/. Brytyjczycy dodatkowo dbają o swoje auta klasyczne, gdyż często traktują je również jako lokatę kapitału.

Kolejnym krokiem jest odwiedzenie rzeczoznawcy, który określi, czy samochód jest w dobrym stanie technicznym oraz jaki procent jego części jest oryginalny. Dodatkowo rzeczoznawca sporządzi dokumentację fotograficzną pojazdu. Przygotowuje również trzy egzemplarze tak zwanej „białej karty”, czyli Karty Ewidencyjnej Zabytku Ruchomego. Po skompletowaniu dokumentów należy udać się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który wpisuje samochód do odpowiedniego rejestru. Następnie odwiedza się Stację Kontroli Pojazdów, a po otrzymaniu zaświadczenia, że samochód może poruszać się po drogach, trzeba udać się do właściwego urzędu i wnieść opłaty rejestracyjne.




Copyright © 2000-2016 Kazimierz Pawłowski | kontakt | współpraca | partnerzy | reklama
design ivento - dedykowane systemy cms identyfikacja wizualna